Mezun olunduğunda Ziraat Mühendisliği diplomasına sahip olunur.
Eğitim Türü
Tam Zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları
Ortaöğretimden Mezun Olmak
Önceki Öğrenmenin Tanınması
Türk Yüksek öğretim kurularında öncel öğrenimin tanınması süreci daha başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Namık Kemal Üniversitesinin tüm programlarında da öncel eğitimin tanınması tam olarak başlatılmış değildir. Ancak, bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar
Mezuniyet Koşulları
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 240'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program Amacı
Tarım ekonomisi, uygulamalı bir sosyal bilimdir. Toprak, emek, sermaye ve girişimcilik gibi kıt üretim faktörlerinin üretimde etkin olarak kullanılması ve elde edilen ürünlerin en iyi şekilde değerlendirilmesini amaçlar. Bu bağlamda ekonomi ve işletmede uygulanan ilke ve yöntemlerin tarım, gıda ve tarımsal girdi sektörlerine uygulanması konularına eğilir. Ekonomide olduğu gibi, tarım ekonomisi de neden-sonuç ilişkilerini araştırır. Bilimsel metotları ve ekonomik teoriyi kullanarak tarım, gıda ve tarımsal girdi sektörlerinin ve tarımsal işletmelerin problemlerini çözmeye çalışır. Tarım Ekonomisi Bölümü eğitim programının hedefi öğrencilere tarım ve kaynak ekonomisinin ve işletmeciliğin temel ilke ve kavramlarını öğretmektir. Söz konusu görevleri tarım işletmelerinde ve tarıma dayalı sanayilerde (gübre fabrikaları, gıda sanayi, vb.) başarı ile yerine getiren birçok Tarım Ekonomisti ve işletmecisi bulunmaktadır. Diğer bilgilerin yanı sıra, Tarımsal Yayım ve Haberleşme, Köy Sosyolojisi bilgileri ile donatılan Tarım Ekonomistleri çiftçiye yayım hizmeti götürmekte ve bu sanayi kuruluşlarının çiftçilerle başarılı ilişkiler kurmalarında da etkili olmaktadırlar.
Mezunların Mesleki Profilleri
Tarım Ekonomisi Bölümü mezunlarının önemli bir kısmı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nda, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nda idareci, uygulamacı veya araştırıcı olarak çalışmaktadır. Avrupa Birliği Müzakere sürecinde ve Avrupa Birliği Ortak Tarım Politikasına uyum kapsamında kırsal kalkınma ajansları kurulmuştur, burada da tarım ekonomistlerinin istihdamı söz konusudur. Tarım sigortaları kanunu kabul edilmiş olup, özel sigorta şirketleri tarım departmanlarında Tarım Ekonomisti Ziraat Mühendisleri istihdam edilebilecektir.
Ayrıca Ziraat Bankasının tarımsal kredi plasmanını daraltması ve faizlerin düşmesi ile birlikte özel bankalarda da “Tarımsal Bankacılık” bölümleri açılmış ve bu bölümlerde “tarım bankacılığı müşteri temsilcisi” olarak tarım ekonomistleri istihdam edilmektedir. Mezunların çalışabilecekleri bazı kurumlar şunlardır; İlgili Bakanlıkların birimleri Tüm Ticari ve Yatırım Bankaları Şeker Fabrikaları A.Ş. Tarım Satış kooperatifleri ve Birlikleri Pankobirlik, Tarım Kredi Kooperatifleri, Üretici Birlikleri Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmet Birimleri Devlet Planlama Teşkilatı Devlet İstatistik Kurumu Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı Milli Prodüktivite Merkezi İhracatı Geliştirme Merkezi Ticaret Odaları Ticaret Borsaları Sanayi Odaları İhracatçı Birlikleri Tarımsal ilaç, gübre, yem ve tohumluk üretimi ve pazarlamasını yapan firmalar Tarım ürünleri dış ticareti yapan firmalar Mesleki Örgütler (ZMO, Ziraat Odaları Birliği)
Bir Üst Dereceye Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar, ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde İngilizce dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü (yüksek lisans ve doktora) programlarda öğrenim görebilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma
Her dönem en az bir vize sınavı uygulanır. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrencinin final sınavına girmek zorundadır. Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir.
Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.
Dönem sonu-bütünleme notu dersin sorumlusu tarafından değerlendirme kriterleriyle birlikte Öğrenci İşlerine teslim edilir. Dönem sonu ve bütünleme notları öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir.
Notlar:
Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:
PuanHarfli NotuKatsayıBaşarı Durumu
90-100 AA 4,00 Başarılı
80-89 BA 3,50 Başarılı
70-79 BB 3,00 Başarılı
65-69 CB 2,50 Başarılı
60-64 CC 2,00 Başarılı
50-59 DD 1,50 Başarısız
30-49 FD 1,00 Başarısız
0-29 FF 0,00 Başarısız
Öğrenciler DD, FD yada FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar. Genel not ortalamasına, tekrar edilen derslerden alınan en son not katılır. Bütün notlar öğrencinin not belgesine geçirilir.
Bir dersten başarılı sayılabilmek için başarı notunun en az CC olması gerekir. Ancak genel not ortalaması(GNO) CB (2,50) ve üzerinde olan öğrenciler DD başarı notu ile de başarılı sayılır ve başarı notu, katsayısı 1,50olmak üzere DB olarak not belgesine geçirilir. Ödev ve uygulamaların önem kazandığı derslerde; bu çalışmaların arasınav notunu hangi oranda etkileyeceği, ders niteliğindeki laboratuvar ve proje derslerinde yarıyıl veya yıl içi başarınotunun nasıl belirleneceği ve başarı notuna etki oranı ilgili kurul tarafından belirlenerek ilan edilir. Tek ders ve eksınavların sonuçları, başarı notu olarak kabul edilir ve değerlendirilir.
Başarılı Öğrenciler
Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.
Eğitim Öğretim Metotları
Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.
Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:
*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ
KULLANILAN ARAÇLAR
Ders
Dinleme ve Anlamlandırma
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Tartışmalı Ders
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Özel Destek / Yapısal Örnekler
Önceden planlanmış özel beceriler
Rol Yapma / Drama
Önceden planlanmış özel beceriler
Standart derslik teknolojileri, özel donanım
Problem Çözme
Önceden planlanmış özel beceriler
Vaka Çalışması
Önceden planlanmış özel beceriler
Beyin Fırtınası
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
KüçükGrup Tartışması
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Gösterim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Benzetim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Seminer
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Grup Çalışması
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları
Saha/Arazi Çalışması
Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Laboratuar
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması
Özel donanım
Ödev
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta
Sözlü
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
İnceleme/Anket Çalışması
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Panel
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Konuk Konuşmacı
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım
Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.
Program Çıktıları
1-A) Matematik, fen bilimleri ve Ziraat Mühendisliği Tarım Ekonomisi disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. 2-B) Ziraat Mühendisliği Tarım Ekonomisi alanındaki karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. 3-C) Ziraat Mühendisliği Tarım Ekonomisi alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkanlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. 4-D) Ziraat Mühendisliği Tarım Ekonomisi uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 5-E) Ziraat Mühendisliği Tarım Ekonomisi alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 6-F) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi 7-G) Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi. 8-H) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 9-I) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. 10-J) Ziraat Mühendisliği Tarım Ekonomisi alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 11-K) Ziraat Mühendisliği Tarım Ekonomisi uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.